Zdrowie i równowaga zaczyna się na talerzu

19.01.2015

ZAMIAST SOLI - CURRY i GARAM MASALA oraz aromatyczne danie w klimacie Dalekiego Wschodu



Dziś zainspirowana kuchnią indyjską, przygotowałam danie bardzo sycące, rozgrzewające i aromatyczne. Składa się z niezwykle wartościowych składników: dobrze przyswajalnego drobiowego białka, które można pominąć w wegetariańskiej wersji tej potrawy gdyż wzbogacona jest również o idealne źródło roślinnego białka i węglowodanów złożonych - czerwoną fasolę. Danie przygotowałam na bazie lekkostrawnego i energetycznego ryżu, dodałam rozgrzewające przyprawy: mieszankę curry i garam masalę, która obfituje w makro i mikro składniki potrzebne nam do odpowiedniego funkcjonowania organizmu.

Inspiracja do tego dania przyszła do mnie podczas studiowania kuchni azjatyckiej. Zauważyłam, że w większości krajów Dalekiej Azji, takich jak Indie, Japonia, Chiny, Tajlandia, Wietnam, Sri Lanka, Kambodża i Korea niemal zupełnie nie używa się soli. Sól, choć spożywana w umiarze nie powinna nikomu zaszkodzić, to jednak jej używanie niesie ze sobą ryzyko wielu, wielu dolegliwości od nadciśnienia począwszy - dolegliwości, która niemal zupełnie nie występuje w krajach Dalekiej Azji, tak jak sól. Dieta tamtego regionu mogłaby stanowić lekarstwo samo w sobie na choroby serca, żołądkowe czy nawet nowotwory.

Mieszanki przypraw, którymi mieszkańcy dalekich krajów raczą się codziennie, mają zgoła inne działania niż nasz sól i pieprz! To mega wartościowe, specjalnie przygotowane mikstury zdrowia! Bardzo Was zachęcam do zapoznania się z nimi.

Mówi się w Polsce, że życie bez soli nie miałoby smaku, że sól to przewodnik smaku etc. etc.... Sami dokonajcie wyboru - spróbujcie potraw doprawionych garam masala lub mieszankami curry i powiedzcie, że są bez smaku! - Pewnie, że to niemożliwe! Bo te mieszanki są tak aromatyczne, tak bogate w smaki, że po prostu nie można się im oprzeć - tak jak mojemu daniu dziś, nie oparł się nikt :))

CURRY Z KURCZAKIEM I FASOLĄ
Składniki


  • Kubek białego ryżu
  • 2 Podudzia z kurczaka, ugotowane
  • 200g czerwonej fasoli ugotowanej lub z puszki
  • 400ml mleka kokosowego
  • Łyżka słodkiej papryki
  • Łyżka przyprawy curry
  • Ząbek czosnku
  • 1cm świeżego imbiru
  • Łyżeczka delikatnej mieszanki garam masala
  • Łyżeczka suszonej bazylii


Przygotowanie


  • Ryż gotujemy. Nie musi być na sypko. Kubek ryżu na dwa kubki wody. Bez soli.
  • Oddzielamy dokładnie gotowane mięso od kostek i chrząstek i kroimy w niewielkie kawałki. Wrzucamy na patelnię i posypujemy łyżką curry, wyciskamy ząbek czosnku, dodajemy poszatkowany imbir i przesmażamy na suchej patelni. Gdy zacznie się przysmażać, dodajemy ugotowany ryż. Posypujemy łyżką papryki i mieszamy. 
  • Gdy wszystko jest dokładnie wymieszane, a kurczak się rozpadł, dorzucamy fasolę i mleko kokosowe. Zagotowujemy na małym ogniu.


Do podania przygotowałam grillowaną cukinię w plasterkach oraz dodałam pastę paprykową, której autorką jest moja koleżanka :)))



Myślę, że garam masala i curry pomoże niejednej osobie poprawić zdrowie i rzucić sól na dobre. To prawda, że potrawy mają inny niż "polski" smak i aromat, jednak jeśli w nich kryje się lek na zdrowie, to ja chętnie go spróbuję!
Pozdrawiam ciepło! Nadal noworocznie :)
Ania

8 komentarzy:

  1. Myślę, że mi zasmakuje. Na pewno takie danie przygotuję wkrótce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super :)
    Zapraszam serdecznie TU
    http://fitella.blogspot.com/
    Dieta fit, przepisy, ćwiczenia, naturalne kosmetyki ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda znakomicie, ale jakoś do mnie nie przemawia, że jest to danie w diecie łatwo strawnej (fasola, czosnek, papryka itp.)

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie przypadkiem trafiłam akurat a ten przepis i chyba dzisiaj wystąpi w moim obiadowym menu :) Uwielbiam wszelkie orientalne smaki, zatem zaraz biorę się do działania! nie mam niestety tylko mieszanki garam masala ;/

    OdpowiedzUsuń