Zdrowie i równowaga zaczyna się na talerzu

15.04.2014

Oto śniadanie w 5 minut


Mąka kukurydziana nie posiada w swoim składzie glutenu co, z żywieniowego punktu widzenia, stanowi ogromną zaletę. Gluten jest białkiem występującym w pszenicy, życie, owsie i jęczmieniu. Alergia na gluten powoduje konieczność eliminacji z diety wyrobów z wyżej wymienionych zbóż. Podobnie chorzy na celiakię czyli trwałą nietolerancję glutenu, w której przebiegu gluten działa toksycznie na jelito cienkie i powoduje zanik występujących w nim kosmyków również muszą przestrzegać diety bezglutenowej. W wyrobach bezglutenowych, oznaczonych symbolem przekreślonego kłosa, produkty glutenowe zastępuje się produktami z kukurydzy, ryżu, soi, prosa czy też mączką ziemniaczaną. Pewnym ograniczeniem w stosowaniu mąki kukurydzianej, jest jej słaba wartość wypiekowa, ograniczająca zastosowanie do niektórych rodzajów chleba i słodkich ciast. Moje eksperymenty nad tą mąką wciąż trwają. Ostatnio pokazywałam Wam KUKURYDZUANE CIASTECZKA, a dziś polecam kukurydziane placuszki śniadaniowe J



PLACUSZKI KUKURYDZIANE BEZ TŁUSZCZU
Składniki na 6-7 sztuk

Ciasto podstawowe
  • 2 Białka
  • 40g mąki kukurydzianej
  • Odrobina mleka w razie potrzeby
  • 1-2 łyżki oleju rzepakowego


Dodatki według uznania
Na słodko np.:
  • Cynamon, kardamon, stewia lub inne słodziło etc.

Wytrawnie np.:
  • Zioła świeże lub suszone, pieprz, suszone pomidory, oliwki etc.


Przygotowanie

  • Białka ubijamy przez chwilę, aby połowę objętości białka stanowiła piana. Mieszamy ją z mąką i w razie potrzeby dodajemy mleka, które pozwoli stworzyć masę lejącą, łatwo wtedy kłaść placki łyżką.
  • Smażymy na nasmarowanej olejem patelni po 30-60 sekund z każdej strony.


Moje placuszki podałam dziś ukochanemu z lekkim twarożkiem z miodem i żurawiną J


SMACZNEGO SIOSTRY!

32 komentarze:

  1. Złociste i za pewne pyszne!
    http://fitdevangel.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Genialne! Wyglądają tak delikatnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. z kukurydzianej nie są za suche ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto w tego typu przepisach wykorzystywać mąkę pełnoziarnistą, która zawiera węglowodany złożone. Te rozkładane są powoli, dzięki czemu organizm w nie dostaje w krótkim czasie sporej ilości węglowodanów.

      Usuń
  4. Przepis zapisuję. :) Tylko muszę w końcu kupić tę mąkę. Od dawna mnie intryguje i też chciałabym z nią poeksperymentować! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Już lecę do sklepu po mąkę i olej ;D wyglądają smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Super artykuł i podejście do tematyki. Polecamy również zdrową mate green. Zapraszamy na blogi http://www.yerbastory.pl, http://www.mategreen.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. za zwyczaj jem na śniadanie placuszki z otrąb ciekawi mnie jaki indeks glikemiczny mają takie placuszki kukurydziane i czy jest on wyższy od placuszków z otrąb owsianych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno wyższy gdyż maka kukurydziana to prawie sama skrobia w przeciwieństwie do otrąb, które składają się w w większości z nierozpuszalnych frakcji błonnika. IG obniży na pewno dodatek białka. Maka kukurydziana na pewno nie jest super odżywczym produktem ale dla osób nietolerujących glutenu na pewno będzie dobrym wsparciem dietetycznym. Osobom bez nietolerancji pokarmowych jednak zalecałabym bardziej wartościowe pod względem odżywczym maki.

      Usuń
  8. dziś akurat podobne placuszki smażyłam :) uwielbiam te z dodatkiem mąki kukurydzianej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. z wielką przyjemnością spróbuję

    OdpowiedzUsuń
  10. oo z wielką chęcią wypróbuję :D

    OdpowiedzUsuń
  11. mąka kupiona, jutro będzie pyszne śniadanie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Skoro bez tłuszczu to dlaczego w składnikach olej?

    OdpowiedzUsuń
  13. Bez glutenu? Czyli coś dla mnie ! Zrobię jutro na śniadanie, wyglądają pysznie !

    OdpowiedzUsuń
  14. O nie, muszę ich spróbować! :))

    OdpowiedzUsuń
  15. Aniu, a Ty jesteś na diecie bezglutenowej? Przestrzegasz restrykcyjnie, czy jedynie wyeliminowałaś pszenicę?

    OdpowiedzUsuń
  16. Ale smacznie wyglądają!!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda na prawdę pysznie :)

    Zapraszam do mnie!
    Dopiero rozpoczynam swoją przygodę z blogowaniem, ale może kiedyś znajdziesz u mnie coś ciekawego :)

    www.paczekwkuchni.blogspot.com

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. wyglądają pysznie i pewnie spróbuje. Ale w jelitach są KOSMKI a nie KOSMYKI :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Drobna uwaga: gluten nie występuje w owsie, tylko w orkiszu (który zresztą jest odmianą pszenicy). Owies może być "zanieczyszczony innymi zbożami, w wyniku czego może się w nim znaleźć gluten, ale naturalnie owies jest bezglutenowy.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bez tłuszczu? A olej to co? :)
    Nawet, jeśli placuszki byłyby tylko na nim smażone, i tak go pochłaniają. :P Tak więc nie są zbyt beztłuszczowe.

    OdpowiedzUsuń
  21. Z danej ilości składników ile mniej więcej wyjdzie takich placuszków ? :)

    OdpowiedzUsuń
  22. wypróbowałam dzisiaj i powiem, że świetne! Na pewno jeszcze skorzystam z tego przepisu, tym bardziej, że na mój poziom zaawansowania w kucharzeniu ten prosty przepisik jest idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy ktoś wie ile mają kalorii ? :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlatego warto zadbać aby był on:
    - pełnowartościowy,
    - zróżnicowany,
    - energetyczny.
    Śniadanie ma uzupełnić straty energii w trakcie nocy oraz dać nam powet na pierwszą część dnia!

    OdpowiedzUsuń
  25. Zbilansowaną dietę warto także wspomóc odpowiednią suplementacją. Zawsze jednak te dwa elementy idą w parze z regularnym treningiem!

    OdpowiedzUsuń
  26. Takie śniadanie to ja rozumiem. Solidna porcja węglowodanów (rano w zasadzie nie musimy ich ograniczać) oraz białka. I co najważniejsze mamy okazję zjeść pyszne, pożywne śniadanie!

    OdpowiedzUsuń