Zdrowie i równowaga zaczyna się na talerzu

08.02.2013

WEGAŃSKIE pierożki na słodko "Szarlotko"


Przewaga mąki pełnoziarnistej nad mąką białą jest nieoceniona. Pełnoziarnista zawiera siedem razy więcej witamin, sześć razy więcej żelaza, cztery razy więcej potasu i miedzi! Bardzo dobrze wpływa na przemianę materii gdyż nie jest do końca oczyszczone z otrębów. 
Banany natomiast warto jeść ponieważ są świetnym źródłem potasu, witaminy C i błonnika. Zawierają również magnez, który działa antystresowo, wpływa na pracę mózgu, mięśni, budowę kości i zębów. Ponad to dają szybkie uczucie sytości i chronią żołądek przed kwasami, wyściełając jego błonę. Takie pierożki to samo zdrowie! Zapraszam :)

Składniki
na 45 pierogów

  • 250g mąki pełnoziarnistej pszennej + do podsypywania
  • 150ml wody
  • Łyżeczka stewii w płynie
Farsz
  • 2-3 banany
  • cukier trzcinowy brązowy

Przygotowanie

Mąkę sypiemy do miski, dolewamy do niej powoli ciepłą wodę, stewię i mieszamy. Ciasto wyrabiamy w misce a następnie w rękach na blacie przez około 10 minut. Odstawiamy na 20 minut żeby odpoczęło.



Banany myjemy, obieramy i kroimy w plasterki po 0,5mm a potem na pół. Ciasto dzielimy na dwie części, robimy kulkę z pierwszej, rozpłaszczamy na blacie posypanym mąką i posypujemy również mąką z wierzchu. Teraz wałkujemy na grubszy niż zwykle placek, w którym wycinamy kółka. Na każde kółko kładziemy dwie połówki banana i posypujemy szczyptą brązowego cukru. Dzięki temu, że ciasto nie jest zbyt cienkie, nie będą nam się w nim robiły dziury i łatwo zlepimy napchanego pierożka. Pierogi gotujemy partiami po 5 minut od momentu wypłynięcia.




Pierogi są pyszne a brązowy cukier nadaje specyficznego karmelowego smaku. Można je odgrzewać w wodzie wrzucając na 2-3 minuty na wrzątek. Można też odsmażyć na niewielkiej ilości oliwy. Można zamrozić w woreczku na maksymalnie 3 miesiące.



Myślę, że fajnie smakowałyby ze słodką śmietanką z jogurtu naturalnego zmieszanego z odrobiną stewi w płynie.

SMACZNEGO SIOSTRY!

22 komentarze:

  1. pyszny o zdrowy pomysł:) wyglądają mega apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczne :) Na pewno kiedyś skorzystam z przepisu. Chociaż chodzą mi po głowie z nadzieniem z jabłka. Albo jagód :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ mogą być z jabłuszkiem czy innym owocem!
      Smacznego!

      Usuń
  3. Pyszne a w dodatku zdrowe danie na słodko :)

    OdpowiedzUsuń
  4. pierogow z bananem jeszcze nie jadlam, musza byc ciekawe ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. A jeśli ktoś nie ma cukru trzcinowego ? Co dodać ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. coś w krysztale - xylitol ma taką samą formę. Ewentualnie fruktoza.

      Usuń
  6. Witam a czy można zrobić pierożki z puree z fasoli na słodko lub ostro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto z puree niestety nie. Nadzienie jak najbardziej, ale nie wiem, czy to by bylo dobre;)

      Usuń
  7. Zrobione. Zjedliśmy z chłopakiem wszystkie, jakie wyszły z tej porcji... O zgrozo:)Część z jogurtem i cynamonem, część z syropem klonowy. Polecamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie! :) Miód na me serce ;)
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. zamiast syropu klonowego polecam syrop z agawy :) bardzo podobny w smaku :)

      Usuń
    3. syrop klonowy dośc znacząco różni się od syropu z agawy. Dodatkowo różnią się też konsystencją. Więcej o syropie z agawy piszę w moim drugim e-booku http://dietetyczniesiostro.blogspot.com/p/newsletter_16.html

      Usuń
  8. Cudo! Wypróbowałam ..pyszności!! Polecam

    OdpowiedzUsuń
  9. witam!
    Mam problem z mąką pełnoziarnistą :/ kupuję orkiszową, żytnią lub razową najczęściej typ 1800 lub 2000 i niestety rzadko kiedy udaje mi się z niej coś "ulepić" :/ czy mielicie wcześniej mąkę w młynku na pył czy dajecie taką "grubą"?
    ostatnio nabyłam mąkę z amarantusa, czy macie jakieś pomysły jak zdrowo ją wykorzystać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie mielę mąki, wszystko klei sie na wodę. Może spróbój posmarować dłonie olejem podczas ugniatania ciasta.
      Mąka z amarantusa jest naprawdę pyszna, robiłam z niej np. placuszki: http://dietetyczniesiostro.blogspot.com/2013/05/a-co-ty-dajesz-ukochanym-na-sniadanie.html

      Usuń
  10. Zrobiłam je właśnie na obiad, zamiast stewii dodałam łyżeczkę miodu do ciasta. Wyszły genialnie i już wiem, że na stałe zagoszczą w moim dietetycznym menu;) dziękuję ślicznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło :)
      Pozdrawiam!
      Ania

      Usuń
  11. Zrobiłam je właśnie na obiad, zamiast stewii dodałam łyżeczkę miodu do ciasta. Wyszły genialnie i już wiem, że na stałe zagoszczą w moim dietetycznym menu;) dziękuję ślicznie!

    OdpowiedzUsuń